Rynek motoryzacyjny nie zna granic. Obywatele poszczególnych krajów jeżdżą samochodami produkcji włoskiej, francuskiej, amerykańskiej czy niemieckiej. Sieć dostawców części do samochodów także jest bardzo szeroka – wywodzą się oni z branży wyrobów metalowych, tworzyw sztucznych, elektronicznej czy lakierniczej.

Jak zatem zapanować nad tym chaosem, a także skąd mieć pewność, że części wykorzystywane w produkcji poszczególnych modeli samochodów rzeczywiście cechują się wysoką jakością?

Poniekąd odpowiedź na to pytanie stanowi norma ISO 16949, system zarządzania jakością w motoryzacji.

ISO 16949 – system zarządzania jakością w motoryzacji

System zarządzania jakością wg normy ISO/TS 16949 dotyczy takich aspektów działalności, jak projektowanie, produkcja oraz montaż i serwis produktów motoryzacyjnych. Innym słowem o certyfikację mogą ubiegać się firmy, takie jak:

  • producenci pojazdów samochodowych
  • dostawcy poszczególnych części samochodowych i serwisowych
  • dostawcy usług,

czyli wszystkie firmy biorące udział w łańcuchu dostaw bądź związane z etapem wykończeniowym i dystrybucyjnym.

Głównym celem wdrożenia normy jest wyeliminowanie potrzeby posiadania innych certyfikacji w przypadku kontaktu z zagranicznymi klientami. Bowiem wcześniej, najwięksi producenci samochodów wymagali od swoich dostawców certyfikacji na zgodność ze swoimi standardami, jak np. VDA 6.1. Ujednolicenie standardów w branży motoryzacyjnej okazało się być bardzo wygodne dla każdej ze stron.

Inne korzyści wynikające z wdrożenia tego systemu to m.in.: wzrost efektywności w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, polepszenie wizerunku firmy wśród klientów i kontrahentów czy zgodność z międzynarodowymi standardami.

Osoby interesujące się branżą motoryzacyjną i pracujące w niej, a także zainteresowane pozyskaniem wiedzy z zakresu wdrażania tego systemu w strukturach firmy mogą nabyć odpowiednich kwalifikacji na kursach Audytor Wewnętrzny Standardu ISO/TS 16949.

Taki kurs ISO trwa 2 dni i poświęcony jest przede wszystkim poznawaniu wymagań normy ISO, a także sposobów przeprowadzania audytów.