Rejestratory lotu będą za duże zainteresowanie wśród podróżujących samolotami. Zazwyczaj słyszymy o nich przy okazji katastrofy lub usterki, które trzeba wyjaśnić. Czarne skrzynki to miejsce, gdzie zapisuje się wszystkie dane lotu, które w późniejszym czasie można odtworzyć. Czym są i jak działają ? O tym wszystkim w dalszej części artykułu.

 

Czym są czarne skrzynki ?

 

Czarne skrzynki to pancerne konstrukcje o wielkości komputera stacjonarnego, które w swoim środku kryją aparaturę rejestrującą i nagrywającą parametry lotu. Dane, jakie zbiera czarna skrzynka to parametry techniczne samolotu np. prędkość czy pozycje włączników, parametry lokalizacyjne — np. lokalizację GPS oraz parametry audio, czyli nagrania głosowe przebiegu całego lotu z kabiny pilotów.

 

Czarne skrzynki wbrew pozorom nie są czarne. Mają jasnoczerwony lub żółty kolor, aby był dobrze widoczny podczas ich poszukiwania. Zazwyczaj znajdują się one na końcu samolotu — w ogonie, gdyż jest to najbezpieczniejsze miejsce. Pancerna obudowa jest praktycznie niezniszczalna, a dane zawarte w czarnej skrzynce nie ulegają utracie po nawet największej katastrofie.

 

Konstrukcje te po katastrofie zaczynają emitować specjalny sygnał. Pomaga on w prosty sposób namierzyć skrzynki wśród rumowiska. Dzięki temu szybko można je znaleźć. Rejestratory są wyposażone w baterie, które zasilają sygnał przez 60 dni.

 

Czemu służą i po co są czarne skrzynki ?

 

Urządzenia te są montowane w samolotach na wypadek katastrofy. Poziom bezpieczeństwa samolotów jest niezwykle wysoki i dlatego w razie nieprzewidzianych sytuacji lub nawet drobnych incydentów i usterek trzeba wyjaśnić ich przyczynę. Dzięki rejestratorom po awarii silnika specjaliści mogą przeanalizować całą sytuację i ocenić czy ta awaria może przydarzyć się też w innych modelach i co zrobić, aby uniknąć jej w przyszłości.

 

Dzięki takim działaniom wiele incydentów dostarczyło cennych informacji producentom, którzy odpowiednio zmodyfikowali swój samolot i zapobiegli podobnym wypadkom. Czarne skrzynki są obowiązkowym elementem w samolotach pasażerskich, a ich obecność jest wymagana przez liczne przepisy.

Przeczytaj nasz artykuł o katastrofie smoleńskiej.